HARAM Umat Islam Bekerja di 7 ELEVEN


7-Eleven merupakan sebuah kedai yang paling terkenal di dunia dan juga kedai runcit paling banyak dimuka bumi ini. 7-Eleven juga dipanggil 7-E merupakan francais dari Texas, Amerika Syarikat.

Sejarah penubuhan 7-Eleven ini bermula apabila Joe. E Thompson menjual susu, telur dan roti di Texas pada tahun 1927 . Pada mulanya, ia beroperasi pada jam 7 pagi hingga 11 malam dan disebabkan itulah namanya dipanggil 7-Eleven .

Pada tahun 1946, bermulalah secara rasminya kedai tersebut dikenali sebagai 7-Eleven. Kedai ini berkembang dengan maju apabila pada tahun 1952 ia telah membuka cawangan kedainya yang ke-100. Ia telah dikorporatkan sebagai Southland Corporation pada tahun 1961.

Setahun selepas diperbadankan, 7-Eleven telah mencuba formulasi dimana membuka kedai 24 jam di Austin, Texas dan pada tahun 1963, kedai 24 jam dibuka di Las Vegas, Fort worth dan Dallas.

Pada tahun 1980, syarikat ini mengalami masalah kewangan yang mana telah menjual syarikat pembungkusan ais dan diselamatkan dari muflis oleh Ito-Yokado. Syarikat Jepun menguasai sepenuhnya 7-Eleven pada awal tahun 90-an yang mana membuat pembaharuan dimana membuka lebih 1000 francaisnya di Amerika Syarikat.

Salah sebuah produk yang sehingga kini 7-Eleven masih punyai dan amat popular adalah Slurpee yang telah membawa keuntungan berjuta dolar kepada 7-Eleven. Kajian mendapati Slurpee telah dijual sebanyak 188,883 gelas atau cawan di Kanada.

Jika dilihat di Malaysia, 7-Eleven mempunyai nilai komersialnya sendiri yang mana telah memberikan suatu perspektif baik kepada masyarakat tentang 7-Eleven. Ia juga menjadi pilihan ramai orang untuk membeli barangan seperti snek, rokok, minuman dan sebagainya kerana pilihannya yang banyak.

Ia juga menjadi tumpuan orang ramai yang mana ingin membeli barangan keperluan pada lewat malam tatkala kedai-kedai serbaneka yang lain sudah pun tutup. Mungkin ia salah sebuah tarikan apabila membuka kedainya 24 jam sehari.

7-Eleven juga menjadi sasaran rompakan dan jika diperhatikan, sudah banyak kali rompakan dilakukan di premis terutamanya pada waktu lewat pagi dimana tiada pelanggan di dalam kedai ini. Justeru ia membuka peluang kepada penjenayah untuk menyamun kedai ini dengan begitu senang kerana pintu sudah terbuka.

Sesuatu perkara yang kita tidak sedar tentang 7-Eleven adalah premis ini menjual minuman keras ataupun arak. Arak merupakan sejenis minuman yang mengandungi alkohol yang mana boleh memabukkan peminum.

Dalam agama Islam, meminum arak merupakan salah satu dari dosa besar kerana ia boleh membawa mudarat. Mudarat bermaksud keburukan dimana membuatkan peminum mabuk dan berkhayal sekaligus diklasifikasikan sebagai berada di dalam keadaan tidak waras.

Bila peminum berada dalam keadaan tidak waras, maka ia akan menjuruskan kepada keburukan dimana peminum akan melakukan perkara-perkara yang tidak akan dilakukan oleh peminum jika berada dalam keadaan waras.

Contohnya berkelakuan tidak sopan walaupun peminum tidak akan melakukan jika berada dalam keadaan waras. Memandu ketika mabuk juga boleh mengakibatkan kemalangan sekaligus akan dapat mengancam nyawa orang lain. Seorang Islam yang mabuk juga akan mengalami kesukaran untuk bersembahyang kerana kemungkinan tersilap membaca ayat dalam sembahyang.

Maka, Allah telah menurunkan ayat 90 dan 91 dalam Surah An-Nisa yang berbunyi ;

90. Hai orang-orang beriman, Sesungguhnya ( meminum ) khamar, berjudi, ( berkorban untuk ) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk dalam perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

91. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran ( meminum ) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu ( dari mengerjakan pekerjaan itu ).

Ringkas dan padat itulah yang penulis kata terhadap ayat al-Quran diatas ini dimana menghalang manusia untuk meminum arak. Ini kerana ia termasuk dalam perbuatan syaitan dan tidak memperoleh kebaikan.

Arak juga akan membawa kepada permusuhan dan kebencian di antara masyarakat seperti yang kita selalu lihat dimana orang bergaduh di night club dan kadang kala hingga menyebabkan kematian. Perkara-perkara seperti ini sudah pastinya dibuat dalam keadaan tidak waras akibat mabuk minum arak.

Oleh itu, terang-terangan Allah telah mengharamkan umatnya meminum arak kerana ia jelas sekali akan membawa kepada keburukan. Apa sangkut paut dengan tajuk '' 7-Eleven ... Pekerja Melayu Haram Bekerja ''.

Disini terdapat sesuatu hadis yang mana telah melaknat 10 golongan yang terlibat dengan arak. Rasulullah berkata ;

'' Diriwayatkan daripada Anas R.A bahawa Rasulullah S.A.W telah melaknat sepuluh golongan yang terlibat dengan arak, orang yang memerah arak, orang yang meminta arak diperah untuknya, orang yang minumnya, orang yang membawanya, orang yang meminta dibawa arak kepadanya, orang yang memberi minum arak kepada orang lain, orang yang menjual arak, orang yang mendapat hasil dari arak, orang yang membeli arak, orang yang meminta dibelikan arak untuknya. '' - Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi

Dalam hadis tersebut ada suatu ayat berbunyi '' orang yang menjual arak ''. Salah sebuah produk yang dijual di 7-Eleven merupakan arak. Dalam hadis berkenaan, tidak dinyatakan jika hanya dijual kepada orang bukan Islam tetapi hanya berkata '' orang yang menjual arak '' sekaligus ia salah mengikut hukum untuk pekerja Melayu berkerja di 7-Eleven.

Kemungkinan kerana ia akan membawa kepada keburukan jika dijual maka Allah telah melarang ia dijual kepada sesiapa pun. Hadis tersebut juga berkata '' orang yang mendapat hasil dari arak '' dimana pekerja 7-Eleven sudah semestinya akan mendapat gaji yang mana diambil dari hasil keuntungan termasuk hasil penjualan arak.

Ketiga mengapa penulis mengatakan pekerja Melayu haram bekerja kerana sudah semestinya pekerja di 7-Eleven tersebut akan membawa karton-karton yang berisi minuman keras ke dalam peti ais . Di dalam hadis tersebut juga Rasulullah juga berkata '' orang yang membawanya '' . '' -nya '' dalam konteks itu merujuk kepada arak yang mana Rasulullah telah melaknat mereka yang membawa arak.

Maka kesimpulan yang boleh penulis katakan adalah janganlah umat Islam untuk terlibat dalam apa-apa perkara sekalipun yang bersangkut paut dengan arak kerana sesungguhnya ia amat tidak disukai oleh Rasulullah.
loading...

46 Responses to "HARAM Umat Islam Bekerja di 7 ELEVEN"

  1. Pada pandangan sy tajuk yg sepatutnya adalah HARAM UMAT ISLAM BEKERJA DI PREMIS YG MENJUAL ARAK kerana bukan hanya 7e yg menjual arak.. tetapi banyak lagi kedai serbaneka yg menjualnya seperti 99 speedmart dan kk mart. Adalah tidak tepat jika hanya 7e yg disebutkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah, tapi kedai orang Melayu di kurang

      Delete
  2. Memang benar,tetapi kebanyakkan org2 melayu suka kasi atasan dan degil. Cari rezekilah dan "...dah memang rezeki aku kat sini...", padahal rezeki Allah tu luas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan dikatakan kerje ditempat yang menjual bende haram je yang nak dikata.
      Kadang keje di tmpt2 lain pon boleh terselir jugak syubahah nyer...
      keluar minum waktu keje. Klem ot melebih2 masa dll... banyak. Jgn jumud

      Delete
    2. Bro satu jer....kalau allah x izinkan ko kerja dekat mana2 ko x kerja bro...org yang dapat kerja dekat 7E tuh allah benarkan wallahualam...sbb semua benda yang kita buat semua atas keizinan allah...kalau allah kata x boleh maknanya x boleh la....kalau allah kata boleh jadi la ape yg nk d buat tuh...

      Delete
  3. Saya pon berpendapat yg sama. Yg haram bukan 7e, tapi arak yang ade di dalamnya

    ReplyDelete
  4. fuck you. kau tinggal dalam hutan pun cantik.

    ReplyDelete
  5. sial..nak point 7e je . habis kalau yang 7e yang xjual arak?ade cawangan 7e g x jual arak sebab lokasi depan sekolah . kau ape hal?

    ReplyDelete
  6. Malaysia airlines pun menghidangkan arak so haram la kerja sana? 2 x5 kan

    ReplyDelete
  7. Mengikot pengetahuan saya yang cetek dan berdasarkan dari jawapan yang saya terima dari org2 yang saya anggap mempunyai pengetahuan lebih dari saya -

    jika kita bekerja di tempat yang menjual arak - tapi arak itu bukanlah sebagai punca sebahagian besar dari keuntungan kedai tersebut, anggap lah bahawa gaji yang kamu peroleh itu halal. Sebab dalam sebahagian besar keuntungan kedai tu datangnya dari jualan bende2 yang dibolehkan, dan arak hanya sebahagian kecil. Jika tidak yakin - sedekahlah sebahagian dari gaji yg kita dapat tu utk menyucikan gaji tu. Mmg kita xmampu nak kira tepat, tp agak2 dan yakin la dgn jumlah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandangan cik ni agak tricky. Matlamat tdk mnghalalkan cara . Sebaik2nya kita tny pd yg ahli. Sy nk komen lebih2 pun ssh. Bab arak. Dri pembuat smpilah peminum kena tempias dosanya. Kdg2 xleh lari dri soal halal haram gaji ni. Byk sgt faktornya. Nk slhkn org yg kerja 7e or tmpt2 yg ad mnjual arak pun kita xthu ap nk ckp. Even company sy xjual arak. Xde kaitan psl jual beli. Tp aktiviti sosialnya lebih dri sekadar arak. Ssh nk ckp.

      Delete
    2. Pandangan cik ni agak tricky. Matlamat tdk mnghalalkan cara . Sebaik2nya kita tny pd yg ahli. Sy nk komen lebih2 pun ssh. Bab arak. Dri pembuat smpilah peminum kena tempias dosanya. Kdg2 xleh lari dri soal halal haram gaji ni. Byk sgt faktornya. Nk slhkn org yg kerja 7e or tmpt2 yg ad mnjual arak pun kita xthu ap nk ckp. Even company sy xjual arak. Xde kaitan psl jual beli. Tp aktiviti sosialnya lebih dri sekadar arak. Ssh nk ckp.

      Delete
  8. Ikutlah peredaran zaman,kita tau benda tu haram,, bukan nye 7-e tu jual arak semata2.. Kalau nk sgt ikut betul2, beli rumah kena beli cash,beli kete nk cash.. Xleh pinjam bank bab ada bunga datang ribak.. Macam kes arak ni sy rasa manusia umat islam khususnya tahu sempadan masing2,, asal kerajaan malaysia x haramkn arak je kn malaysia negara islam diperintah org islam?? Ikut peredaran zaman lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agama xmngikut peredaran zaman. Hadis dan alquran mmg dh sesuai utk zaman kita smpilah kiamat. Cumanya kita shj yg suka kaitkan smua bnda dgn peredaran zaman. Sdgkan kita xsedar. Yg ruginya kita. Itulah silap kita. Sy tuding jari 1 pd awk. Tpi 4 pada sy. Jadi ini utk peringatan diri sy sndiri...

      Delete
    2. Agama xmngikut peredaran zaman. Hadis dan alquran mmg dh sesuai utk zaman kita smpilah kiamat. Cumanya kita shj yg suka kaitkan smua bnda dgn peredaran zaman. Sdgkan kita xsedar. Yg ruginya kita. Itulah silap kita. Sy tuding jari 1 pd awk. Tpi 4 pada sy. Jadi ini utk peringatan diri sy sndiri...

      Delete
  9. Kalau 7 ELEVEN haram bagi umat islam bekerja sbb ada jual arak...macam mana dengan giant,tesco,BILLION,milimewah,theSTORE,TF,CENTURY,CITY FRESH MART N MALL2 BESAR DEKAT MALAYSIA NIE???n lagi satu cukai yang kerajaan ambik daripada arak n sebagainya tuh???macam mana pulak???maknanya umat islam jgn kerja dengan kerajaan jangan kerja dekat mana2 pasaraya....semua kerja sendiri jer la kann????hahahahahahaha.....sebab gaji semua hasil dari benda2 mcm tuh...kannnn kannnn kannnn????

    ReplyDelete
  10. rujuk majlis fatwa jangan pandai-pandai buat hukum.

    ReplyDelete
  11. Takde tempat kerja yg lain ke selain bekerja ditempat yg jual arak...dah terang lagi bersuluh ianya larangan dari nabi Allah...hebat sgtkah kamu menidakkan larangan Allah tu...kamu hidup didunia ni utk apa? Untuk cari makan sambil menjadi musuh Allah ke atau cari makan didunia ni sambil menjadi HAMBA Allah yg taat pada perintahnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk kerja mne? kalau ko dh mohon semua trmasuk kerajan tp semua x panggil 2 je yg panggil ko nk buat ape? ok 7e x blh kerja sbb arak ko ada tanggungan yg lain ko nk mencuri ke? nk merompak ke? atau ko nk bantu org2 yg x kerja? org yg x da rumah kt tepi jalan pn ko pndang mcm x da mata ni kn plak org nk mintak ko mkm msti ko akan ckp ko tu cukup sifat g lh kerja bodoh abis nk kerja kt mne pndai? kalau trdesak nk ckp ape? ini bukn urusan kita ini cume urusan Allah je yg blh menilai baik buruk nya kita tgok dri kita dulu baru lh kita tlg org

      Delete
  12. Takde tempat kerja yg lain ke selain bekerja ditempat yg jual arak...dah terang lagi bersuluh ianya larangan dari nabi Allah...hebat sgtkah kamu menidakkan larangan Allah tu...kamu hidup didunia ni utk apa? Untuk cari makan sambil menjadi musuh Allah ke atau cari makan didunia ni sambil menjadi HAMBA Allah yg taat pada perintahnya?

    ReplyDelete
  13. Malaysia ada kilang arak. Maka berdasarkan kesimpulan penulis yang berhemah maha soleh ini... maka orang Islam haram tinggal di negara ini... cuba renung2 kecerdikan penulis ini yang rasa dia boleh masuk syurga jika dia berlagak macam Allah... tugas Allah biar Dia buat...

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Ini sebenar nya bukan pasal kes jual arak dalam 7e tu ke apa tapi mungkin kerana dengki dengan kemajuan bisness 7e ini mereka sengaja memburukkan nama nya, cuba lihat, banyak tempat mall atau supermarket yang jual benda haram tu tak di sebut pun... Kalau dengki jangan la pakai alasan tak munasabah supaya 7e jatuh la..adohai....hukum Tuhan biar 'Dia' sendiri atur kan? Kita cuma bekerja cari makan pun tempat tu... Lagi satu paling senang supaya tak menimbulkan ayat haram ni bagus tiap kali shift pagi or shift malam
    Dalam one shift tu sorang pekeja tu kristian dan sorang lagi tu muslim,kan senang supaya xpayah la c muslim tu pegang benda haram tu...

    ReplyDelete
  16. Ini sebenar nya bukan pasal kes jual arak dalam 7e tu ke apa tapi mungkin kerana dengki dengan kemajuan bisness 7e ini mereka sengaja ingin memburukkan nama nya, cuba lihat, banyak tempat mall atau supermarket yang jual benda haram tu tapi tak di sebut pun... Kalau dengki jangan la pakai alasan tak munasabah supaya 7e jatuh la..adohai....hukum Tuhan biar la 'Dia' sendiri atur kan? Kita cuma bekerja cari makan pun tempat tu... Lagi satu paling senang supaya tak menimbulkan ayat haram ni bagus tiap kali shift pagi or shift malam
    Dalam one shift tu sorang pekeja tu kristian dan sorang lagi tu muslim,kan senang supaya xpayah la c muslim tu pegang benda haram tu...

    ReplyDelete
  17. Kat sini arak yang kami jual lebih mahal dari kedai kedai 24jam lain mahupun liquor stor yg menjadi pesaing kami. Kami juga ada menjual kondom dan pelbagai barangan runcit lain lagi yg harganya boleh dikatakan 75% lebih mahal dari kedai runcit biasa dan kedai 24jam lain yg menjadi pesaing kami. Kami meraikan dan meraikan setiap pelanggan kami tak kira apa bangsa kerana walaupun kami jual mahal mereka tetap suka dgn kami. Kerana apa? Kerana kami adalah 7 eleven. Kedai serbaneka yang terbaik di muka bumi.Tq. kalau dahaga hinggalah minum slurpee

    ReplyDelete
  18. Sepatutnya gunakan ayat lebih umum. Such as, instead of "melayu haram kerja di 7E", u shud state dat "umat Islam haram kerja di tempat yg berkaitan dgn arak". Sbb hukum Islam bukan utk melayu shj. Melayu adlh bangsa, bukan agama. And 7E bukan satu2nya tmpat yg jual arak di Malaysia. U shud say dat "antaranya ialah 7E"..not specifically 7E je. Isn't it?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy setuju. Harus bezakan kaum dan agama. YES IT IS

      Delete
    2. Sy setuju. Harus bezakan kaum dan agama. YES IT IS

      Delete
  19. Sepatutnya gunakan ayat lebih umum. Such as, instead of "melayu haram kerja di 7E", u shud state dat "umat Islam haram kerja di tempat yg berkaitan dgn arak". Sbb hukum Islam bukan utk melayu shj. Melayu adlh bangsa, bukan agama. And 7E bukan satu2nya tmpat yg jual arak di Malaysia. U shud say dat "antaranya ialah 7E"..not specifically 7E je. Isn't it?

    ReplyDelete
  20. Entah lh LABU... Haram hidup d muka bumi je jawabnye...

    ReplyDelete
  21. wahai manusia yg mengeluar kn blog ni zaman skrang ni ko duduk kt kota besar ko nk memilih kerja ke? ko dh beribu2 kerja ko mintak tp x da sape yg ambil ko sebagai pekerja, sedang kn ko ada tanggungan untuk di beri mkn, kalau ko duduk di kota besar sekira nya ko x mempunyai kerja n x makan ko nk mintak org ke? itu lg jd hina sbb ko x berusaha, aq x rase bnda ni haram kalau dh trdesak sari pada mencuri n merompak t ko kn keluar kn pasal isu lain plak, ko nk keluar kn sesuatu hadis dlm al-qualan terang smpai habis n keluar kn jgak ble org2 yg trpakse, kalau x abis kaji jgn main pumpang2 je kaji abis2 baru lh cerita, ko ingat anak bangsa melayu nk sangat kerja kt 7E kalau ada kerja yg lg bagus? korang blh lh crte korang kerja kt mne bg thu aq. kalau korang sendiri pn jenis mkn kt lua mkn keropok mkn itu ini x nk kaji plak dlm keropok yg dlm peket 2 ada bahan2 ape? t sebar kn t korang mkn jgak kn? t ko dh terdesak nk bli barang pukul 3 tau 4 pg kne jgak masuk 7E sedang kn dh tahu tmpat yg ade barang2 arak jgn masuk sbb ape sbb x halal tp knp masuk jgak? sbb trdesak anak kt umah demam panas kalau x bg minum air 100 plus x kebah badan sbb ape beli sbb keadaan memaksa kalau x memudarat kn btol x? itu masyarakat kita hari ni punya fikiran tp korang x tgok dri sudut org lain punya kesusahan sbb sementara untuk mencari kerja yg lg bagus kalau itu sahaje pilihan yg ada nk x nk kne terima sbb ape sbb kalau x mkn memudarat kn blh jatuh sakit, nk tingal kt mne? sbb x kerja x blh nk sewa umah tau bayar bill api air jgn pandai berckp tp kaji lh semua sudut. maaf agak kasar bahasa di atas tp ape2 pn kita ni hamba Allah dan Allah je mampu untuk mencatat kn org itu bersalah atau x kita sebagai hamba Allah x berhak ckp mcm ni sbb org yg x mampu nk dapat kn kerja yg lg bagus tau anak2 yg trpakse berhenti sekolah untuk mencari sesuap nasi untuk menerus kn kehidupan mak n ayah yg sakit di rumah tetapi dia hanya mampu kerja di 7E dan ape bile dia bace ape perasaan dia ketika membaca? x pernah trfikir kn? jgn membuat hati org lain trluke sbb 2 lg terok padah nya nanti sbb pada zaman ini kita sendiri pn dh x mampu nk tlg org sbb ape kita sendiri pn trbeban dengan gst dan kos sara hidup yg trlalu melangit, jd aq harap lh org2 speti ini jgan main sodap mulot yo tulis pumpang pumpang. tp x da usaha nk tlg org 2 dapat kn kerja lg bagus ka sbb ape korang akan fikir ala zaman skrang ni susah nk cri kerja baik aq tlg sedara mara aq dlu itu lh masyarakat aq nya fikiran, sabar je lh aq mampu tgok kalian ni sbb x ckp salah makin menjadi2 cakap pn salah sbb t di tuduh x thu hukum agame ke ape ke alahai ALLAH je mampu pertimbang kn kita sikit pn x da hak.

    ReplyDelete
  22. Antara hukum halal dan haram itu jelas, yg patuh dgn hukum allah
    mendapat rahmat manakala yg engkar
    pula mendapat laknat,semoga umat islam dapat memilih jalan yang diredah allah swt, allahu a'lamm

    ReplyDelete
  23. bile la hudud nk dijalankan ni....

    ReplyDelete
  24. Mcmna dng Tesco, Supermarket2 bukan Islam yg jual arak, kedai roti yg campur rum utk buat roti, jng bagi alasan 7Eleven saja

    ReplyDelete
  25. http://zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/508-kerja-di-7-eleven-a-hukum.html

    ReplyDelete
  26. http://zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/508-kerja-di-7-eleven-a-hukum.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaik penerangan ni, x nk komen pape dh sbb aq pn bukan baik sangat pn sbb aq pn manusia

      Delete
  27. semoga terang dan jelas

    https://www.youtube.com/watch?v=i4SnSi9Q_GU


    https://www.youtube.com/watch?v=u5LCXN-FKmY

    https://www.youtube.com/watch?v=TG0KJH9OP38

    ReplyDelete
  28. Bodohnya lah statement... Korang YG KATA KERJA 7E MAKAN GAJI HARAM blh meninggal dengan pantas. Pendapatan besar malaysia adalah hasil dr cukai arak dn rokok. Hasil pendapatan tu dibuat bayar gaji kakitangan kerajaan yg terdiri dr cikgu, ustaz, ustazah, askar polis, imam masjid, ajk2 masjid. Kau boleh nampak kn? Lepas tu pulak, pusingan duit tu pula akn bersepah ke seluruh malaysia. Buat bayar bil, buat bagi anak2 kau duit belanja pegi sekolah, bagi mak bapak kau... Kau bayangkn duit hasil haram tu berpusing2. Walaupn kau kerja sndiri, kau tokey pn duit yg kau dpt dr customer tu kau da bgtau ke wa mau luit halal, luit halam wa tamau leyh.. Sekarang fhm x ape yg aku cuba sampaikn? Jd benda ni xdosa dn xharam.. Si pelakunya lh yg tanggung, bukan kita. Sape xfaham tu lantak korang lh

    ReplyDelete
  29. Lantak p la org nak keje kt mna pon...bukan nya depa minx gaji dari mak bapak kau...

    ReplyDelete
  30. la apa yang susah sangat..tak payah la jual arak kat 7e.Manager 7e pun orang islam.

    ReplyDelete
  31. Susah2 sangat kita tukar je pucuk pimpinan....Cari pemimpin yg benar2 luas pengetahuan agamanya

    ReplyDelete
  32. PEMBETULAN!!!!!
    tolong memperbaiki ayat tulisan anda...
    bukan umatnya TAPI hambanya...
    contoh" allah utk hambanya dan nabi utk umatnya...
    di bawah ini adalah salah...
    (Oleh itu, terang-terangan Allah telah mengharamkan umatnya meminum arak kerana ia jelas sekali akan membawa kepada keburukan)

    ReplyDelete